کد مطلب:95291 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:153

تعهد متقابل











در نهج البلاغه، با اینكه اصرار شده كه تقوا نوعی ضامن و وثیقه است در برابر گناه و لغزش، باین نكته توجه داده می شود كه در عین حال انسان از حراست و نگهبانی تقوا نباید آنی غفلت ورزد. تقوا

[صفحه 222]

نگهبان انسان است و انسان نگهبان تقوا، و این دور محال نیست، بلكه دور جایز است.

این نگهبانی متقابل از نوع نگهبانی انسان و جامه است كه انسان نگهبان جامه از دزدیدن و پاره شدن است و جامه نگهبان انسان از سرما و گرما است، و چنانكه می دانیم قرآن كریم از تقوا به «جامه» تعبیر كرده است: «و لباس التقوی ذلك خیر»[1] علی علیه السلام درباره نگهبانی متقابل انسان و تقوا می فرماید:

ایقظوا بها نومكم و اقطعوا بها یومكم و اشعروها قلوبكم و ارحضوا بها ذنوبكم... الا فصونوها و تصونوا بها.[2].

خواب خویش را بوسیله تقوا تبدیل به بیداری كنید و وقت خود را با آن به پایان رسانید و احساس آنرا در دل خود زنده نمائید و گناهان خود را با آن بشوئید... همانا تقوا را صیانت كنید و خود را در صیانت تقوا قرار دهید.

و هم می فرماید:

اوصیكم عباد الله بتقوی الله فانها حق الله علیكم و الموجبة علی الله حقكم و ان تستعینوا علیها بالله و تستعینوا بها علی الله».[3].

بندگان خدا! شما را سفارش می كنم به تقوا. همانا تقوی حق

[صفحه 223]

الهی است بر عهده شما و پدید آورنده حقی است از شما بر خداوند، سفارش می كنم كه بامدد از خدا به تقوا نائل گردید و با مدد تقوا به خدا برسید.

[صفحه 224]


صفحه 222، 223، 224.








    1. اعراف: 27.
    2. خطبه 233.
    3. خطبه 233.